
RB motorhandel is specialist in de in-
en verkoop
van Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren.
Wij verkopen ook Ural en Dnepr onderdelen. Van band tot
zuiger, van kleplichter tot jerrycan.
Ook delen voor het zijspan. Alles voor de M72, K750 en de
Chang Jiang.
Wij sturen graag meer foto's per mail.
Inruil is mogelijk.
Wij vragen te koop: Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren of onderdelen.
Aanbiedingen graag naar:
mail of bel.
RB Motorhandel is niet aansprakelijk voor (gevolg)schade
die voortkomt uit het gebruik van deze site, dan wel uit
fouten of ontbrekende functionaliteiten op deze site.
Copyright © 2012-2019 R.Busweiler.
Alle rechten voorbehouden.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|
 |
|
Hallo allemaal, ik ben Mario Withake uit Vlagtwedde en doe aan
veteranen demo's met een ''Ural''. Deze demo's zijn
regelmatigheidswedstrijden wat inhoud dat degene die als laatste
wordt afgevlagd toch eerste kan zijn door het minste verschil in
zijn/haar rondetijden. |
|

|
|
Maar vanaf het begin. Ik ben opgegroeid ineen
familie van motorrijders. Mijn vader en zijn 6 broers reden in de jaren
60-70-80 hoofdzakelijk BMW. Onze eerste BMW was een r51/3 solo waar
later een steib aankwam. Hierna kwam een r69/s ende steib verhuisde mee.
Mijn vader's 1 jaar oudere broer is de specialist in de familie en
[ver]bouwde en tunde alles wat hij onder handen kreeg. Halverwege de
jaren 70 bouwde hij zijn eerste kneeler met een 750cc blok erin en niet
lang daarna werd onze r69/s omgebouwd naar een r90/s met hollandia bak.
Deze combinaties liepen zo mooi en als mijn droom nog niet geboren was
is dat toen gebeurd. Zijspanrijden. Mijn liefde voor 2cilinders is
altijd blijven bestaan maar ik wilde meer.
Eind jaren 90 kreeg ik mijn eerste russische machine door toeval. Ik
bezocht met mijn vader een veteranen demo in Vlagtwedde en mijn hart
sloeg over, we waren terug in de jaren 60. BMW , Triumph, Norton, BSA,
MZ, NSU, DKW, MV, Gilera en onze grote liefde de zijspannen bezorgden
ons kippenvel en natte ogen. Wat zou ik hier graag aan meedoen. En wat
staat daar? Is dat een BMW pa? Nee jongen, dat is een Ural , komt uit
Rusland. Ziet er wel gaaf uit. Deze ''Ural'' bleek van iemand uit het
dorp en stond een maand later bij mij in de schuur. Ik had een nieuwe
liefde en hobby.
Veteranenracen met een voor mij haalbaar budget. Ik werd opgenomen in de
club en een jaar later had ik mijn eerste race in Eenrum. Ik stond
tussen de helden van vroeger. Mijn machine klonk goed reed goed
en..............ik werd meteen op 2 of 3 ronden gezet.Dit is toch ietsje
anders dan op de weg! Geeft niks knul zo zijn we allemaal begonnen.Je
hebt je vuurdoop gehad en vanaf nu gaat het alleen maar beter, en
inderdaad het ging beter. |
|
 |
|
Na een grondige blokrevisie door een goede kameraad ,twee 26 mm Bing
carburateurs en vele uurtjes sleutelen is de ''Ural'' nu behoorlijk snel
en goed betrouwbaar. Resultaat van alle uurtjes: 2004 tweede plaats
kampioenschap, 2005-2006 kampioen.
Vanaf 2009-2012 gestopt wegens ongeval, baanverlies en door de nasleep
van het ongeval 80% afgekeurd. Financieele crisis, onbetaalde rekeningen
en noodgedwongen de R100/7 uit 1978 moeten verkopen.
Eind 2012 krabbelen we weer op maar mijn ''Ural'' staat nog steeds te
verstoffen.
2013: (m= Mario w= Willem)
w> Mario?
m> Zeg het 's Willem.
w> Hoe gaat lichamelijk met je?
m> De benen kunnen beter, hoezo?
w> De 500cc loopt terug.
m> Dan neem je mijne toch mee.
w> Nee dat is jouw machine.
m> We kunnen het ons noch niet veroorloven Willem.
w> Heb met het bestuur gesproken, ze zijn van de situatie op de
hoogte.Kom maar gewoon naar Heerenveen.
m We zitten al halverwege het seizoen.
w Geeft niet. Olie peilen, kleppen stellen, accu vol,
bandenspanning, v-power, de ''Ural'' staat te trillen en de zenuwen
gieren sinds Eenrum weer door m'n maag. Heerenveen. Fijn dat je er weer
bij bent. Doe je voorzichtig. Blijft een mooie machine !
Prijsuitreiking. en op de 2e plaats, hij kan het nog steeds, met de Ural
nr.80 Mario Withake. yes,we are back!! |
|
 |
|
2013: 6 demo's 3e in kampioenschap.
2014: Nieuwe versnellingsbak nodig en een
zijspangearing voor korte banen. Gezocht op internet en gevonden bij
Richard Busweiler in Genemuiden. Maar er staat nog veel meer bij hem! Ik
krijg weer kippenvel en een oude droom houdt me snachts wakker.
Demo Pekela, ik kom te hoog in toeren en blaas mijn
linker cilinder op. Ik ga weer naar Richard en koop een reserve blok. We
raken aan de praat over zijspannen en ik vraag hem of hij niet
geinteresseerd is om een span met zijn reclame erop demo's te laten
rijden. Hij twijfelt denk ik, maar 1 of 2 maanden later belt hij met een
aanbod. Ik kan niet weigeren. Als ik mijn jongensdroom wil
verwezenlijken is het nu of nooit meer. Ik spreek met Richard af dat ik
het span koop en dat hij de eventuele onderdelen voor een leuke prijs
levert. Ik vraag Willem of hij mij wil helpen met het bouwen van een
zijspan. Hij kijkt mij wat vreemd aan maar zegt ja, niet wetend dat hij
mijn toekomstige bakkenist word.
2014: Vijf x uitgevallen met de solo 2e in het
kampioenschap. Zijspan gekocht.
2015: Drie wedstrijden voor seizoensafloop al
kampioen met de solo. Gorredijk eerste demo met zijspan en Willem in de
bak gereden. GEWELDIG!!!!!!!!! Mijn jongensdroom is uitgekomen.
Dank je Willem en Richard voor het mede verwezenlijken hiervan. |
|
 |
|
Waarom Russisch? Met tijd, een hoop geduld en
liefde [en begrip van je vrouw] heb je een hele fijne betaalbare
Russische boxer tussen je benen waar je net zo veel lol mee hebt als met
een ander merk wat voor mij onbetaalbaar is geworden.
gr. Mario Withake.
p.s. Richard ik weet dat het een Dnepr is, maar er
stond al Ural op de tank. Who care's, als je maar lol hebt. |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|
|