Het adres voor Jawa, Ural, Dnepr en Chang-Jiang. Wij zijn dealer van URAL en JAWA. Er is een flinke voorraad gebruikte en nieuwe onderdelen voor de laagst mogelijke prijs. Wat we niet hebben kunnen we leveren. Foto's kunnen op verzoek gestuurd worden en inruil kan. Wij vragen te koop: Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren of onderdelen. Geopend op donderdag en zaterdag maar mail, bel of app even of we er zijn.
aankooptips kop- en zijkleppers
 
De Chang-Jiang (CJ750), de Ural en de Dnepr zijn van oorsprong een ontwerp uit 1938. Deze motoren zijn niet met de nauwgezetheid in elkaar gezet zoals hun oorspronkelijke voorloper, de BMW R71. Als je er een gaat kopen is het verstandig om te bedenken dat het een motor van voor WWII waaraan, door de jaren heen, aanpassingen zijn gemaakt. Sleutelen wordt je hobby en er gaat gereedschap mee tijdens elke rit. Als je een rit wilt gaan maken mag je de motor nalopen en controleren. Oliepeil, banddruk en eventuele los zittende delen. Als je de motor gebruikt als een veteraan of oldtimer heb je een motor met een prachtig uiterlijk en goed verhaal voor een prijs waar je weinig andere karaktermotoren voor koopt. Voor de nieuwe modellen van JAWA en URAL gaat dat natuurlijk niet op, die zijn gewoon goed.
 
Eerlijk gezegd kunt je beter geen gebruikte Chang, Ural of Dnepr kopen als je eigenlijk een BMW wilt hebben. Een Chang is geen kopie van BMW maar een kopie van de (Ural) M72. Dat is dan weer wel een kopie van de BMW R71. De eerste Ural kwam in 1941 als M72 van de lopende band en zijn inmiddels erg gezocht en er zijn er maar iets mer dan 9000 van gemaakt. De eerste Changs werden rond 1957 in China gebouwd uit onderdelen van Ural en zijn dus vrijerl identiek. De Chang heeft in zijn loopbaan, onder druk van het leger, aanpassingen gekregen die de Ural, Dnepr en BMW nooit hebben gehad. Opvallend is de startmotor en de ontsteking die buiten het blok zit. De standaard wielen van alle merken en modellen zijn beroemd beroerd. Niet omdat ze mooi rond zijn maar juist omdat ze dat nooit zijn. Laten we dat maar een verbeter puntje noemen. Het is de erfenis uit de USSR. Ook de lak en het chroom zijn meestal van redelijke kwaliteit maar voldoen bij het juiste onderhoud.
 
Topsnelheid kan soms wel eens heel even tegen de 100 liggen maar dat moet je gewoon niet willen. Wil je sneller? Koop een Japanner. Ook BMW's zijn best wel te vinden voor een net bedrag hoewel de prijzen daarvan ook onder druk staan. Je koopt geen Chang of "Rus" om ergens snel te zijn. Je gaat genieten van de rit zelf. Tegenwoordig kost een nieuwe Chang meer dan zesduizend euro. Onder nieuw verstaan we dan "refurbished". Dat wil zeggen dat er een gebruikte motorfiets wordt opgebouwd met zoveel mogelijk nieuwe onderdelen rond een frame van voor 1965. Alle Changs zijn oorspronkelijk uit het leger. Ural en Dnepr hebben ook modellen die alleen voor het leger zijn gemaakt. Tegenwoordig zie je ook steeds meer refurbised Ural en Dnepr modellen uit het Oostblok komen. De prijzen daarvan liggen op het niveau van een nieuwe Chang.
 
Het is goed mogelijk om onder de vierduizend euro een net exemplaar te vinden dat soms nog moet worden ingereden. Er zijn zijspancombinaties die werkeloos in schuurtjes staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Dat heeft meestal wel een reden. Onderdelen zijn er ruimschoots te vinden. De blokken en onderdelen van Chang, Ural of Dnepr zijn vaak uitwisselbaar. Wil je de betrouwbaarheid verhogen is het voor de goede sleutelaar wel te doen om een BMW blok kopklepper in te bouwen.
 
Er wordt vaak wat meewarig tegen dit soort motoren aangekeken maar daar moet je gewoon lak aan hebben. Het zijn prachtige machines met een lange geschiedenis waar je veel lol aan kunt hebben en het blijft altijd iets bijzonders. Het internet staat bol van enthousiaste liefhebbers over de hele wereld en er is altijd wel een forum te vinden.
 
Veel betrouwbaarheid hangt af van de aanschafprijs en de staat. Belangrijk is de technische kennis en de bankrekening van de vorige eigenaar. Vooral het ontbreken van enige kennis van zaken maakt de naam van de boxers er niet beter op maar er rijden ook erg veel zeer tevreden boxerfans rond. Door de meestal lage aanschafkosten kun je weinig eisen stellen die je aan een dubbel zo dure Japanner of Europeaan mag stellen. Wat je koopt is een hobby en een klassieker met erg veel karakter zoals we dat noemen. Een motor waar je enorm veel lol aan kunt beleven, zonder last te hebben van alle electronica en modesnufjes van andere merken. Onderdelen zijn er zat en goedkoop te vinden. Met wat liefde, aandacht en verstandig omgaan met het oude ijzer kun je jaren veel plezier beleven. De techniek kunt je basic noemen en niet ervaren sleutelaars kunnen snel een ervaring rijker zijn. Manuals zijn gratis op internet te vinden. Ze zijn ook vrij gemakkelijk weer te verkopen.
 
Als je besluit om een (h)eerlijk boxer aan te schaffen, ga dan eerst kijken bij RB motorhandel in Genemuiden. Doe onderzoek op internet. Kopklepper of zijklepper, ze zijn allemaal leuk om mee te toeren. Ben je een beginnende sleutelaar? Neem dan iemand mee. Aan de buitenkant kan niemand goed zien wat er van binnen zit. Besef dat je een project/hobby koopt. Zo wordt je niet teleurgesteld en blijft er maar één ding over. Genieten van jouw boxer.
 
chang-jiang.eu
 
Overzicht modellen van Ural en Dnepr.
 
RB Motorhandel is niet aansprakelijk voor (gevolg)schade die voortkomt uit het gebruik van deze site, dan wel uit fouten of ontbrekende functionaliteiten op deze site.RB motorhandel is specialist in de in- en verkoop van Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren.  Wij verkopen ook Ural en Dnepr onderdelen. Van band tot zuiger, van kleplichter tot jerrycan. Ook delen voor het zijspan. Alles voor de M72, K750 en de Chang Jiang. Copyright © 2012-2023 R.Busweiler. Alle rechten voorbehouden