start onderdelen vervoer invoeren contact

RB motorhandel is specialist in de in- en verkoop van Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren. 

Wij verkopen ook Ural en Dnepr onderdelen. Van band tot zuiger, van kleplichter tot jerrycan. Ook delen voor het zijspan. Alles voor de M72, K750 en de Chang Jiang.

Wij sturen graag meer foto's per mail.


Inruil is mogelijk.

Wij vragen te koop: Ural, Dnepr en Chang-Jiang motoren of onderdelen. Aanbiedingen graag naar:
mail of bel.


RB Motorhandel is niet aansprakelijk voor (gevolg)schade die voortkomt uit het gebruik van deze site, dan wel uit fouten of ontbrekende functionaliteiten op deze site.
Copyright © 2012-2015 R.Busweiler. Alle rechten voorbehouden.



















 
 
 
 
 
 
 
 
Hallo allemaal, ik ben Mario Withake uit Vlagtwedde en doe aan veteranen demo's met een ''Ural''. Deze demo's zijn regelmatigheidswedstrijden wat inhoud dat degene die als laatste wordt afgevlagd toch eerste kan zijn door het minste verschil in zijn/haar rondetijden.
 

 
Maar vanaf het begin. Ik ben opgegroeid ineen familie van motorrijders. Mijn vader en zijn 6 broers reden in de jaren 60-70-80 hoofdzakelijk BMW. Onze eerste BMW was een r51/3 solo waar later een steib aankwam. Hierna kwam een r69/s ende steib verhuisde mee. Mijn vader's 1 jaar oudere broer is de specialist in de familie en [ver]bouwde en tunde alles wat hij onder handen kreeg. Halverwege de jaren 70 bouwde hij zijn eerste kneeler met een 750cc blok erin en niet lang daarna werd onze r69/s omgebouwd naar een r90/s met hollandia bak. Deze combinaties liepen zo mooi en als mijn droom nog niet geboren was is dat toen gebeurd. Zijspanrijden. Mijn liefde voor 2cilinders is altijd blijven bestaan maar ik wilde meer.

Eind jaren 90 kreeg ik mijn eerste russische machine door toeval. Ik bezocht met mijn vader een veteranen demo in Vlagtwedde en mijn hart sloeg over, we waren terug in de jaren 60. BMW , Triumph, Norton, BSA, MZ, NSU, DKW, MV, Gilera en onze grote liefde de zijspannen bezorgden ons kippenvel en natte ogen. Wat zou ik hier graag aan meedoen. En wat staat daar? Is dat een BMW pa? Nee jongen, dat is een Ural , komt uit Rusland. Ziet er wel gaaf uit. Deze ''Ural'' bleek van iemand uit het dorp en stond een maand later bij mij in de schuur. Ik had een nieuwe liefde en hobby.

Veteranenracen met een voor mij haalbaar budget. Ik werd opgenomen in de club en een jaar later had ik mijn eerste race in Eenrum. Ik stond tussen de helden van vroeger. Mijn machine klonk goed reed goed en..............ik werd meteen op 2 of 3 ronden gezet.Dit is toch ietsje anders dan op de weg! Geeft niks knul zo zijn we allemaal begonnen.Je hebt je vuurdoop gehad en vanaf nu gaat het alleen maar beter, en inderdaad het ging beter.
 
 
Na een grondige blokrevisie door een goede kameraad ,twee 26 mm Bing carburateurs en vele uurtjes sleutelen is de ''Ural'' nu behoorlijk snel en goed betrouwbaar. Resultaat van alle uurtjes: 2004 tweede plaats kampioenschap, 2005-2006 kampioen.

Vanaf 2009-2012 gestopt wegens ongeval, baanverlies en door de nasleep van het ongeval 80% afgekeurd. Financieele crisis, onbetaalde rekeningen en noodgedwongen de R100/7 uit 1978 moeten verkopen.

Eind 2012 krabbelen we weer op maar mijn ''Ural'' staat nog steeds te verstoffen.

2013: (m= Mario w= Willem)
w> Mario?
m> Zeg het 's Willem.
w> Hoe gaat lichamelijk met je?
m> De benen kunnen beter, hoezo?
w> De 500cc loopt terug.
m> Dan neem je mijne toch mee.
w> Nee dat is jouw machine.
m> We kunnen het ons noch niet veroorloven Willem.
w> Heb met het bestuur gesproken, ze zijn van de situatie op de hoogte.Kom maar gewoon naar Heerenveen.
m We zitten al halverwege het seizoen.
w Geeft niet. Olie peilen, kleppen stellen, accu vol, bandenspanning, v-power, de ''Ural'' staat te trillen en de zenuwen gieren sinds Eenrum weer door m'n maag. Heerenveen. Fijn dat je er weer bij bent. Doe je voorzichtig. Blijft een mooie machine !
Prijsuitreiking. en op de 2e plaats, hij kan het nog steeds, met de Ural nr.80 Mario Withake. yes,we are back!!
 
 
2013: 6 demo's 3e in kampioenschap.
2014: Nieuwe versnellingsbak nodig en een zijspangearing voor korte banen. Gezocht op internet en gevonden bij Richard Busweiler in Genemuiden. Maar er staat nog veel meer bij hem! Ik krijg weer kippenvel en een oude droom houdt me snachts wakker.
Demo Pekela, ik kom te hoog in toeren en blaas mijn linker cilinder op. Ik ga weer naar Richard en koop een reserve blok. We raken aan de praat over zijspannen en ik vraag hem of hij niet geinteresseerd is om een span met zijn reclame erop demo's te laten rijden. Hij twijfelt denk ik, maar 1 of 2 maanden later belt hij met een aanbod. Ik kan niet weigeren. Als ik mijn jongensdroom wil verwezenlijken is het nu of nooit meer. Ik spreek met Richard af dat ik het span koop en dat hij de eventuele onderdelen voor een leuke prijs levert. Ik vraag Willem of hij mij wil helpen met het bouwen van een zijspan. Hij kijkt mij wat vreemd aan maar zegt ja, niet wetend dat hij mijn toekomstige bakkenist word.
2014: Vijf x uitgevallen met de solo 2e in het kampioenschap. Zijspan gekocht.
2015: Drie wedstrijden voor seizoensafloop al kampioen met de solo. Gorredijk eerste demo met zijspan en Willem in de bak gereden. GEWELDIG!!!!!!!!!  Mijn jongensdroom is uitgekomen. Dank je Willem en Richard voor het mede verwezenlijken hiervan.
 
 
Waarom Russisch? Met tijd, een hoop geduld en liefde [en begrip van je vrouw] heb je een hele fijne betaalbare Russische boxer tussen je benen waar je net zo veel lol mee hebt als met een ander merk wat voor mij onbetaalbaar is geworden.

gr. Mario Withake.

p.s. Richard ik weet dat het een Dnepr is, maar er stond al Ural op de tank. Who care's, als je maar lol hebt.